فاجعه سانچي از حادثه تا توجيه كارشكني چيني‌ها

آرمان: باور کردنی نبود؛ می‌گفتند آب سبب آرامش است اما این بار موج‌های دریا خوابی دیگر برای 32 دریانورد دیده بود؛ بسیاری از حاضران در نفتکش ایرانی جوان بودند که با لبخند رفتند اما دیگر بازگشتی نداشتند؛ روزها شیون مادران و همسران دریانوردان نفتکش سانچی بود که جریان داشت. چشم‌هایشان به دریا بود تا شاید نشانی از پسران و همسرانشان بیایند اما آنها فرسنگ‌ها دورتر از ایران با مرگ دست و پنجه نرم می‌کردند. حتی دیروز حاضر به پذیرش خبر رسمی به شهادت رسیدن همسران و فرزندانشان نبودند و اصرار داشتند که باید بیشتر جست‌وجو شود اما وقتی نفتکش به طور کامل به زیر آب رفت مجبور به پذیرش آسمانی شدن فرشته‌های نفتکش شدند. ساختمان شماره 2 شرکت ملی نفتکش را غم و اندوه فراگرفته است، برافراشته شدن پرچم‌های سیاه و صدای قرآن که در فضا طنین‌انداز است، وداع با ۳۲ سرنشین نفتکش ایرانی را فریاد می‌کند. خدمه کشتی سانچی در حریق سوخت و کورسوی امید ایران کور شد. شنبه ۱۶ دی ماه، ساعت ۲۰ به وقت محلی بود که حریق نفتکش سانچی و مفقود شدن 30 پرسنل ایرانی و 2 بنگلادشی در آب‌های ساحل شرق چین در اثر برخورد یک نفتکش ایرانی با ۱۳۶هزار تن میعانات گازی متعلق به شرکت ملی نفت کشورمان و کشتی باری چینی خبر نخست رسانه‌ها را به خود اختصاص داد. اکنون پس از 9 روز پیگیری و جست‌وجوی تیم‌های ایرانی و چینی همان کورسوی امیدی که برای نجات دریانوردان ایرانی وجود داشت، به عزای عمومی بدل شد. مادری که فرزند جوانش را در این حادثه از دست داده بود و حال مساعدی نداشت می‌گفت پسرم برای حقوق ماهانه 2 میلیون 900 هزار تومان این شغل را انتخاب کرد، شغلی که جانش را گرفت. ناگهان یاد خاطره‌ای از پسرش افتاد و گفت بچه‌اش تازه به‌دنیا آمده، بچه اش را ندید و رفت. با شنیدن این جمله اشک در چشمانم حلقه می‌زند اما سعی می‌کنیم تعادل خود را حفظ کنیم. رئیس سازمان بنادر و دریانوردی البته گفته بود که باور مقامات مسئول عملیات تجسس و اطفای حریق چینی این است که تمام خدمه در همان لحظه اول انفجار فوت شده‌اند. حتی صبح دیروز خبر دادند حجم آتش کشتی افزایش یافته و طول آتش را فراگرفته است به همین دلیل امکان ورود تکاوران به کشتی فراهم نبود.
عملکرد ضعیف چینی‌ها
چینی‌ها بر خلاف تعاملات خوبی که با ایران داشتند برای نجات حاضران در نفتکش سنگ تمام نگذاشتند. نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نوشت: چینی‌ها در رسیدگی به وضعیت کشتی نفتکش عملکرد مناسبی نداشتند. هدایت‌ا... خادمی افزود: شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی باید در خصوص آخرین وضعیت کشتی نفتکش اطلاع رسانی کند. البته علی ربیعی نیز به عنوان نماینده رئیس جمهور که به منطقه سفر کرده باید رسیدگی‌ها لازم را انجام دهد. خادمی با بیان اینکه عملکرد وزارت امورخارجه و صدا وسیما در حوزه کاری خود درباره موضوع حادثه نفتکش ایرانی خوب نبوده است، گفت: چینی‌ها در رسیدگی به وضعیت کشتی نفتکش عملکرد مناسبی نداشتند البته بخشی از این موضوع به دلیل این است که وزارت امورخارجه باید پیگیری‌های جدی‌تری می‌کرد. وی تصریح کرد: در کجای دنیا شناور با این وضعیت در آب‌های بین‌المللی دچار حریق می‌شود آن هم در نزدیکی شانگهای، حدود ۷ الی ۸ روز در آتش می‌سوزد.اگر نفتکش دچار حریق شده مربوط به هر کشور دیگری بود در مدت اخیر، بالگردها و هواپیماها، ناو و کشتی‌های آتش نشان، به اطفای حریق می‌پرداختند.
اعلام عزای عمومی


این کاش‌ها همیشه بعد هر مصیبت تکرار می‌شود و باز هم مصیبت‌ است که ادامه دارد. در پی بروز حادثه تاسفبار برای نفتکش ایرانی سانچی و جان باختن دریانوردان دریادل کشورمان، هیات دولت با صدور بیانیه‌ای ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار، نقش آفرینان صنعت دریانوردی و صنعت نفت کشور و عموم ملت ایران، فردا دوشنبه ۲۵ دیماه ۹۶ را عزای عمومی اعلام کرد. در بیانیه هیات دولت آمده است: «ملت شریف ایران بار دیگر مردم ایران داغدار جمعی از فرزندان سختکوش و فداکار خود شد. دریانوردان دریادلی که در مسیر انجام ماموریت و تلاش برای پیشبرد اهداف کشور و بر اثر سانحه‌ای دردناک جان به جان آفرین تسلیم کردند و به جمع شهیدان خدمت پیوستند. هیات دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار، نقش آفرینان صنعت دریانوردی و نفت کشور و عموم ملت ایران، فردا دوشنبه بیست و پنجم دی ماه ۱۳۹۶ را عزای عمومی اعلام می‌کند.»
بی‌ثمر بودن تلاش‌ها
علی ربیعی نماینده ویژه رئیس‌جمهور و مسئول کمیته رسیدگی به نفتکش سانچی درپی مسجل شدن جان باختن دریانوردان نفتکش ایرانی سانچی پس از ۹ روز تلاش برای نجات، پیام تسلیت صادر کرد. متن کامل این پیام به شرح زیر است: حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر روحانی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران؛ ضمن عرض تسلیت به جنابعالی و ملت بزرگ ایران و خانواده‌های محترم و بازماندگان کارکنان نفتکش سانچی و کلیه کارکنان عزیز و ایثارگر شرکت ملی نفتکش ایران در اقصی نقاط دنیا، با تاسف تمام به استحضار می‌رسانم مطابق شواهد به دست آمده در محل و نظریه قاطع مقامات چینی و کارشناسان ایرانی در حوزه نفت و گاز سازمان بنادر و دریانوردی، انفجار به این وسعت و حجم آتش و نیز گازهای سمی متصاعد شده منجر به فوت خدمه قهرمان اقتصاد مقاومتی در ساعت اولیه حادثه گردیده است. تلاش‌های طاقت‌فرسا برای اطفاء حریق و انتقال پیکرهای مطهر نیز میسر نگردید. اینجانب درخواست اعلام عزای عمومی و نیز اقدام برای شهید خدمت نامیده شدن از هیات محترم وزیران را دارم. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره ورود غواصان به نفتکش غرق شده برای یافتن اجساد گفت:‌ عمق آب در این منطقه تا ۱۱۰ متر است و عملیات غواصی هم مشکل است و این موضوع باید بررسی شود.»
تسلیت رئیس‌جمهور و رئیس مجلس
رئیس جمهور که در این روزها پیگیر سرنوشت نفتکش بود دیروز در پیامی درگذشت شهادت گونه تمامی خدمه و پرسنل کشتی نفتکش کشورمان در سواحل شرقی چین را به خانواده‌های داغدیده آنان تسلیت گفت. در پیام حجت الاسلام حسن روحانی آمده است: «وقوع سانحه ناگوار و دلخراش آتش سوزی برای کشتی نفتکش کشورمان در سواحل شرقی چین که موجب درگذشت شهادت گونه تمامی خدمه و پرسنل زحمتکش آن شد، قلوب آحاد ملت ایران را محزون کرد. اینجانب با ابراز همدردی، این ضایعه را به ملت بزرگ ایران به ‌ویژه خانواده‌های داغدیده از صمیم قلب تسلیت می‌گویم و برای آن جان‌باختگان مظلوم که تلاشگران عرصه اقتدار ملی و پیشگامان اقتصاد کشور هستند، علّو درجات و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم. هم ‌اکنون لازم است اولویت اصلی بر شناسایی و تعیین هویت جان‌باختگان و کاهش آلام خانواده‌‌های این عزیران متمرکز باشد. در عین حال از همه دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، نفت و امور خارجه می‌خواهم با انجام اقدامات کارشناسی، علت وقوع این سانحه تأسف‌ بار را به دقت بررسی و پیگیری قانونی لازم را برای پیشگیری از حوادث مشابه و نیز احقاق حقوق ملت ایران و خانواده‌های آسیب‌ دیده به‌ عمل آورند.» علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پیامی آورد: ‌وقوع حادثه آتش سوزی و غرق شدن نفتکش ایرانی که موجب جان باختن شهادت گونه پرسنل آن شد، موجب تاثر و اندوه ملت گردید. این عزیزان مشغول انجام خدمت به کشور و در خط مقدم جهاد اقتصادی بودند که دچار سانحه گردیدند. متاسفانه به‌رغم تمامی تلاش‌های انجام گرفته از سوی گروه‌های امداد و نجات و پیگیری‌های بین‌المللی در جهت مهار آتش و نجات سرنشینان نفتکش، این امکان میسر نشد و باکمال تاسف شاهد از دست رفتن فرزندان دریادل و دلاور کشورمان شدیم و به‌طور یقین نام و خاطره این قهرمانان در تاریخ کشور باقی خواهد ماند. اینجانب ضمن عرض تسلیت درگذشت پرسنل و خدمه پرتلاش نفتکش ایرانی به ملت شریف ایران و خانواده‌های داغدار آنان برای روح بلند این عزیزان رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر واجر از درگاه خداوند متعال مسالت می‌کنم.
تسلیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت
آیت‌ا... هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در پیامی آورد: «با کمال تأسف و تأثر اطلاع یافتیم که پرسنل خدوم نفتکش حادثه‌ دیده جمهوری اسلامی ایران جان خود را از دست داده و به جوار رحمت حق تعالی شتافته‌اند. غم از دست دادن این عزیزان زحمتکش و بی‌ادعا در کنار رنج و اضطراب و پریشانی چند روزه خانواده‌ها و وابستگانشان، تصویری تلخ و جانکاه را برای ملت حلیم و بردبارمان رقم زد که تنها بشارت خداوند متعال به صابران می‌تواند رنج آن را کاهش دهد.اینجانب ضمن عرض تسلیت صمیمانه به خانواده‌های داغدیده و آرزوی علوّ درجات برای از دست‌رفتگان، مؤکدا از مسئولان ذیربط خواستارم تا با پیگیری همه‌جانبه و مسئولانه علل و ابعاد این حادثه و با اعمال تمهیدات و اقدامات پیشگیرانه ضروری و حداکثری از بروز مجدد چنین حوادثی جلوگیری نمایند.
برگزاری بزرگداشت
نایب رئیس مجلس خواستار رسیدگی دولت به وضعیت خانواده‌های خدمه کشتی نفتکش ایرانی (سانچی) شد. مسعود پزشکیان در جلسه علنی صبح دیروز مجلس اظهار کرد: از دولت درخواست می‌کنم نسبت به این فاجعه بزرگ همت کامل را برای رسیدگی به خانواده این عزیزان و گرفتاری‌های مشابه داشته باشد. او افزود: امیدواریم حرکتی که در پلاسکو برای عزیزان آتش نشان انجام شد بزرگداشتی هم در شأن این عزیزان داشته باشیم. نایب رئیس مجلس در پایان گفت: به خانواده این عزیزان تسلیت می‌گویم. خداوند به رفتگان آنها رحمت و به بازماندگان صبر عنایت کند. محمدحسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس نیز از پیام تسلیت نمایندگان به رهبر معظم انقلاب، ملت بزرگوار ایران و خانواده‌های خدمه نفتکش ایرانی خبر داد و گفت: نمایندگان همچنین اعلام کردند که انتظار دارند دولت در کاهش آلام بازماندگان حداکثر تمهیدات لازم را به عمل آورد.
پیام تسلیت رهبر انقلاب:
حادثه تلخ کشتی نفتکش، حقا مصیبت‌بار و تاثرانگیز بود
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی حادثه تلخ و دلخراش جان باختن کارکنان کشتی نفتکش را تسلیت گفتند. به گزارش ایسنا، متن پیام رهبر معظم انقلاب سلامی به شرح زیر است: بسمه‌تعالی؛ حادثه تلخ و دلخراش جان باختن کارکنان کشتی نفتکش بر اثر آتش‌سوزی و غرق را که حقا مصیبت‌بار و تأثرانگیز است به خانواده‌های عزادار و بازماندگان آن عزیزان صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم و تسلی و آرامش دل‌های غمگین آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. آن عزیزان در راه انجام وظیفه و خدمت به کشور خود جان باخته‌اند و این افتخار بزرگی است که شاید بتواند سنگینی بار این غم را کاهش دهد و دل‌های مصیبت‌دیدگان را آرامش بخشد. از خداوند متعال رحمت و مغفرت بر آنان و صبر و اجر برای بازماندگان مسألت می‌کنم. سیدعلی خامنه‌ای؛ ۲۴ دیماه.